زمان خرید عطر چه از فروشگاه های آنلاین و چه از فروشگاه های فیزیکی عطر بهتر است با اصطلاحات رایج عطر و ادکلن آشنا باشید و با داشتن اطلاعات کافی خریدی هوشمندانه و لذتبخش را تجربه کنید.
عطرها به طور کلی به 5 نوع مختلف تقسیم بندی می شوند.
پرفیوم یکی از انواع عطر است که نسبت به بقیه انواع آن از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است. این نوع عطر غلظت بالاتری دارد و در ترکیب آن از مقدار بیشتری مایع روغنی عطر و مقدار کمتری آب و الکل استفاده شده است. میزان بالای غلظت مایع اصلی عطر در آن باعث ماندگاری طولانی تر عطر هم شده است.
ادوپرفیوم نوع دوم عطر است که از نوع اول آن کیفیت پایینتری دارد و از حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از عصاره عطر تشکیل شده و بقیه ی آن از ترکیب آب و الکل تشکیل شده است. ادوپرفیوم نسبت به پرفیوم ارزانتر است اما به طور کلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.
ادوتویلت نوع سوم عطر است که حدود ۴ تا ۱۲ درصد آن از مایع عطر اصلی و بقیه آن از آب و الکل تشکیل شده است. این نوع کیفیت و پخش بوی معمولی اما قابل قبولی دارد.
ادکلن ترکیبی از همان مواد قبلی یعنی عصاره ی عطر و آب و الکل است. با این تفاوت که غلظت کمتری دارد و تنها ۳ تا ۸ درصد عصاره عطر در آن موجود است و بقیه آن را آب و الکل تشکیل می دهند. ادکلن ها یکی از ارزان ترین دسته های عطر به حساب می آیند و الکل زیادی دارند.
عطرهای او فرش شبیه به عطرهای ادو کلن هستند و بین 1 تا 3 درصد غلظت دارند. تفاوت آن با ادکلن استفاده از مقدار بیشتر آب به جای الکل است و به نوع آب معطر است.
عطرها هم مانند غذاها دارای طبع هستند. طبع یک عطر سرد و طبع دیگری گرم است. با استفاده از عطر گرم احساس گرما می کنید و با استفاده از عطر سرد، احساس سرما به شما دست می دهد. با دانستن طبع عطر می توانید متوجه شوید که عطر انتخابیتان مناسب فصل گرماست یا سرما و یا اینکه هر فرد با طبع سرد و یا گرم عطر مناسب خودش را انتخاب کند.
بعد از استفاده از عطر، عطر به مرور زمان تبخیر می شود. پخش بوی عطر هم مرتبط با همین فرایند تبخیر عطر است که باعث می شود عطر تا فاصله ای مشخص پخش شود. اینکه عطر تا چه زمانی و در چه فاصله ای منتشر شود بسته به کیفیت عطر دارد و بسیار مهم است.
خط بو به اثری می گویند که عطر بعد از حضور در یک فضا از خود به جا می گذارد. فرض کنید وارد اتاقی شده و بوی عطرتان در آن محیط پخش شده باشد؛ شما از آن محیط خارج می شوید اما بوی عطر هنوز در آن فضا وجود دارد و حس می شود. به این میزان باقی مانده عطر، خط بوی عطر می گویند.
عطر نیش یا عطر معجزه، عطرهایی دست ساز از مواد کمیاب و گرانی هستند که معمولا توسط افراد خاص برای ثروتمندان در جهان مانند شاهزادگان یا خاندان سلطنتی تولید می شوند. برای خرید این عطرهای باید هزینه زیادی پرداخت کرد.
عطر امضا عطری است که بیش از عطرهای دیگر مورد علاقه هر فردی است. در واقع یک سبک و سلیقه در عطر و ادکلن است که شما توسط آن سلیقه خود را در عطر به دیگران می شناسانید و با بوی آن شناخته می شوید. عطر امضا صرفاً خوشبوترین و مشهورترین نیست و صرفاً از آن به عنوان محبوب ترین عطر یک فرد یاد می شود.
ماندگاری عطر به معنای مدت زمانی است که بوی عطر باقی می ماند. این مدت به نوع عطر (از نظر کیفیت و حجم مایع عطر) بستگی دارد. از دید دیگر میزان ماندگاری عطر هر چه بالاتر باشد دیر تر نیاز به تجدید دارد.
نقاط پالس بدن، نقاطی هستند که رگ ها به پوست نزدیک تر هستند و این باعث پخش بو و ماندگاری عالی تر عطر می شود. این نقاط زیر گردن، پشت دست، پشت گوش هستند. بعد از دوش گرفتن عطر را بر روی این نواحی اسپری کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را ببنید.
هر عطر از ترکیب روایح متفاوتی تشکیل شده است که این روایح هر کدام در زمان مشخصی خود را بُروز می دهند. روایح طبق یک استاندار مشخص در سه مقطع زمانی که آن را «نُت» می نامند قرار می گیرند. این سه نُت به ترتیب «نُت آغازین» «نُت میانی» و «نُت پایانی» نامیده می شوند.
اولین بویی که بعد از استفاده از عطر درک می کنید از ترکیب رایحه هایی است که در نُت آغازین عطر قرار گرفته است. بوی اولیه کمی تند و فرار است و ماندگاری بالایی ندارد و خیلی زود با نُت های بعدی جایگزین می شود.
رایحه های نُت میانی بعد از نُت اولیه و حدود بیست تا شصت دقیقه بعد خودشان را نشان می دهند و بوی آن را حس می کنید. رایحه های نُت میانی ماندگارتر هستند و پخش بوی بیشتری دارند.
نُت پایانی، نُت اصلی عطر است که بوی رایحه های موجود در آن ماندگار می شوند. روایح نُت پایانی در عطرهای باکیفیت حتی تا 24 ساعت ماندگاری دارند.
در هر عطر ما با ترکیبی از چند رایحه مختلف مواجه هستیم که در نهایت خروجی آن بویی هستند که احساس می کنیم. در واقع رایحه عطر همان مزه ایست که بعد از بوییدن عطر به ذهن ما میرسد. عطر ها بر اساس رایحه به۷ دسته ی کلی تقسیم میشوند.
شیرین، تند، تلخ، گرم، خنک، طبیعت، خوراکی.
عطر شیرین عطری است که از بوییدن آن مزه شیرینی احساس کنید. مانند عطر وانیل و برخی میوه ها
بعد از بوییدن عطرهای تند احساس بو کردن یک ماده تند مثل فلفل تند به شما دست می دهد.
عطر تلخ هم از بوهایی که از تلخی به وجود می آیند، می آید. مثل حس بوییدن چوب سوخته و ... البته عطر تلخ فقط یک اصطلاح است و با اینکه مزه تلخ چندان دلخواه نیست اما بوی خوبی دارد و مورد پسند خیلی هاست.
رایحه گرم از موادی که طبع گرم دارند به وجود می آید و زمان بوییدن حس گرما را به خوبی منتقل می کند.
از بوییدن عطر خنک هم کاملاً احساس خنکی می کنید و گاهی حتی احساس سرما به شما دست می دهد.
روایح طبیعی هم همانطور که از نام آن پیداست یک عنصر طبیعت مثل چوب و جنگل و گیاهان خاص و …. را به خوبی نشان می دهد.
عطرهای خوراکی هم همانطور که از نام آن پیداست، عطرهایی هستند که بویی خوراکی های موجود را نشان می دهند.
پارفوم، ادو پارفوم، ادو تویلت، ادو کلن و او فرش انواع عطر هستند.
عطرهای دارای طبع سرد، گرم و معتدل هستند.
روایح عطر در نُت اولیه، نُت میانی و نُت پایانی موجود هستند.
معطر آبزی، معطر فوژه، رایحه های معطر، چایپر میوه ای، رایحه های چایپر، چوبی آبزی، معطر ادویه ای، گلی گیاهی، رایحه های گلی، چوبی گلی مُشکی، شرقی فوژه، شرقی گلی، گلی چوبی مُشکی، گلی میوه ای، چایپر گلی، مرکباتی معطر، شرقی ادویه ای، گلی آبزی، چوبی معطر، معطر گیاهی، معطر میوه ای، رایحه های چوبی، رایحه های چرمی، شرقی چوبی، چوبی ادویه ای، رایحه های شرقی، گلی میوه ای شیرین، شرقی وانیلی، چوبی چایپر، رایحه های مرکباتی، مرکباتی شیرین، گلی آلدهیدی